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Sensory, Emotional, and Cognitive Reserve: The role of musical engagement and loneliness in older adults with and without neurocognitive impairment

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Dissertação de mestrado (10.98Mb)
Date
2025
Author
Izrael, Noa Canelle
Metadata
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Abstract
Objetivo: O aumento da esperança de vida destaca a necessidade de compreender os fatores de proteção que aumentam a resiliência em idosos. Além da reserva cognitiva (RC), modelos recentes incluem reservas sensoriais (RS) e emocionais (RE). O envolvimento musical, seja ativo ou passivo, estimula processos cognitivos, sensoriais e emocionais e pode fortalecer essas reservas, enquanto a solidão é um fator de risco potencial que as afeta negativamente. O principal objetivo deste estudo é comparar os escores de SR, ER e CR entre idosos com e sem comprometimento neurocognitivo. Método: Um total de 40 participantes com idades entre 63 e 99 anos completaram uma entrevista semiestruturada incluindo perguntas sobre envolvimento musical, um teste de triagem neurocognitiva, tarefas de integração multissensorial, o Inventário de Reserva Sensorial, Emocional e Cognitiva (SECri) e uma escala de solidão. Resultados: Os idosos com comprometimento neurocognitivo apresentaram menor CR e desempenho de integração multissensorial nas tarefas de discriminação e ordem temporal, mas maior ER. Eles também apresentaram menor envolvimento musical, o que se correlacionou positivamente com a reserva cognitiva. A solidão foi associada negativamente à reserva emocional. Dentro do grupo com comprometimento, os participantes envolvidos e não envolvidos musicalmente não diferiram nas pontuações de reserva, solidão ou desempenho de integração multissensorial. Uma combinação de solidão, envolvimento musical e medidas de reserva distinguiu indivíduos com e sem comprometimento neurocognitivo. Discussão: Esses achados sugerem que o envolvimento musical pode atuar como um fator de resiliência que apoia a RC e a RS no envelhecimento. A solidão afeta negativamente a RE, enfatizando a importância do apoio social e emocional. Integrar o envolvimento musical em modelos de reserva amplia a compreensão dos fatores de proteção na saúde neurocognitiva.
 
Objective: The increase in life expectancy highlights the need to understand protective factors that enhance resilience in older adults. Beyond cognitive reserve (CR), recent models include sensory (SR) and emotional reserves (ER). Musical engagement, whether active or passive, stimulates cognitive, sensory, and emotional processes and may strengthen these reserves, while loneliness is a potential risk factor negatively affecting them. The main objective of this study is to compare SR, ER and CR scores between older adults with and without neurocognitive impairment. Method: A total of 40 participants aged from 63 to 99 years old completed a semistructured interview including questions on musical engagement, a neurocognitive screening test, multisensory integration tasks, the Sensory, Emotional, and Cognitive Reserve Inventory (SECri), and a loneliness scale. Results: Older adults with neurocognitive impairment showed lower CR and multisensory integration performance in the discrimination and temporal order tasks, but higher ER. They also had lower musical engagement, which correlated positively with cognitive reserve. Loneliness was negatively associated with emotional reserve. Within the impaired group, musically engaged and non-engaged participants did not differ in reserve scores, loneliness, or multisensory integration performance. A combination of loneliness, musical engagement, and reserve measures distinguished individuals with and without neurocognitive impairment. Discussion: These findings suggest musical engagement may act as a resilience factor supporting CR and SR in aging. Loneliness negatively impacts ER, emphasizing the importance of social and emotional support. Integrating musical engagement into models of reserve expands understanding of protective factors in neurocognitive health. Keywords: aging; sensory reserve; emotional reserve; cognitive reserve; musical engagement; loneliness
 
URI
http://hdl.handle.net/20.500.11816/4920
Collections
  • Psicologia da Saúde e Neuropsicologia

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